Riet en René deden vrijwilligerswerk in Nepal: “sjouwen en bouwen”

Riet en René
Vrijwilligerswerk
3 mei 2016

Riet en René hebben geholpen bij de wederopbouw van Nepal na de zware aardbeving in april 2015. Zij zijn als vrijwilliger gaan ‘sjouwen en bouwen’ in Nepal. Lees verder en kom erachter hoe zij hun vrijwilligerswerk in Nepal ervaren hebben. 

Vrijwilligerswerk in Nepal

Na een goede voorbereiding gingen we op reis naar Nepal. Wat een belevenis was het! Het werd anders dan we ons vooraf hadden voorgesteld. De bestemming werd uiteindelijk gekozen na ons bezoek aan Travel Active. We zijn naar de bibliotheek geweest om ons voor te bereiden, maar de werkelijkheid was toch anders.

Bijzonder

Na een prima reis kwamen we aan op het vliegveld van Kathmandu. We werden opgehaald vanaf het vliegveld en gingen op weg naar het guest house. We kwamen er al snel achter dat we kwamen te wonen met veel jonge mensen. Wij oudjes waren toch wel bijzonder! De rest van het weekend werd gebruikt voor nadere kennismaking en acclimatisering.

‘Sjouwen en bouwen’

In overleg met Rajesh, een collega van Travel Active in Nepal, werden we ingedeeld voor een vrijwilligerswerkproject in Sikdel waar een schooltje opnieuw moest worden opgebouwd. Wij hadden gekozen voor een ‘sjouwen en bouwen’ project. Samen met 4 anderen gingen we maandagmorgen op pad. We maakten kennis met onze begeleider voor de komende week: Lok.

Hartelijke bewoners

Samen met Lok gingen we in een truc, voorzien van de nodige zakken cement, op weg naar Sikdel. Wat een prachtige reis! Berg op en af en rijden door rivieren. Op een gegeven moment gaf de truc het op en gingen we te voet verder voor een wandeltocht van 4 uur. Uiteindelijk bereikte we in het donker ons verblijf voor de komende 2 weken. Het huis was heel eenvoudig. Geen tafel en geen stoelen, een houtvuur in de ene hoek en de geiten in de andere hoek. Heel wat anders dan de luxe die we normaal gewend zijn. We sliepen in een bed van Nepalese afmetingen. Het toilet buiten was heel basic. De hartelijkheid van de bewoners compenseerde wel heel veel. Want wat werd er goed voor ons gezorgd!

Genieten van het uitzicht

De volgende morgen gingen we op weg naar ‘onze school’. Eerst nog even genieten van ons uitzicht, de Himalaya was goed te zien! De wandeltocht naar de school was wel een opgave. Een wandeltocht van een uur via geitenpaadjes. Steil omhoog en omlaag, conditioneel kwamen we tekort. De rest van de groep ging vooruit, wij gingen in eigen tempo.

Stenen sjouwen

Het werk bij de school was vooral stenen sjouwen voor de metselaars. Een enkele keer konden we metselen, dat was leuk om te doen! Deze twee weken waren vooral leuk door het contact met de lokale bevolking. Het ontbreken van enig comfort geeft ook een band.

Kinderopvang

Na 2 weken kwam het afscheid en gingen we weer op pad naar Kathmandu. Weer een prachtige reis door het Nepalese landschap. Na het weekend werd onze nieuwe bestemming het kinderopvang. We hebben vooral gewerkt aan het opknappen van het terrein. Met hulp van een paar sponsors hebben we de kinderen kunnen voorzien van heel wat sport en spelmaterialen waar ze erg blij mee waren.

De toerist uithangen

Na ons vrijwilligerswerk hebben we afscheid genomen van Rajesh en zijn medewerkers. Daarna zijn we als toerist verder gegaan in Nepal waar we genoten hebben van onze laatste week in Chitwan en een Mountainflight.

Nepal: wat een mooi land en wat een lieve mensen. Met heel veel plezier kijken we terug op onze Nepal reis!

Wil jij vrijwilligerswerk doen in Nepal?
Of ga je liever naar een van de andere vrijwilligerswerk bestemmingen?
Vraag ook onze vrijwilligerswerk brochure aan en bekijk onze gratis Infodagen!

Deel deze pagina

Authentieke culturele uitwisselingen

30 jaar ervaring

Dankzij onze buitenlandervaringen helpen wij jou bij het creëren van jouw eigen inspirerende beleving.

Persoonlijke begeleiding

Wij en onze partners op locatie zorgen voor jouw unieke levenservaring.

Programma's op maat

Waar je ook heen wilt en wat je ook wilt doen, wij helpen om jouw reis op jouw wensen af te stemmen.