Nikki reist naar Australië voor haar high school jaar!

Nikki
High School
25 oktober 2019

In Nikki's eerste blog lees je hoe haar reis naar Australië is verlopen, alles over haar eerste periode op een Australische High School, het Year 11 camp, hoe ze contact onderhoudt met thuis en de grootste verschillen met Nederland. Benieuwd? Lees snel verder! 

Mijn reis naar Australië

Ik zou woensdagavond om 21:50 vertrekken vanaf Schiphol. Er was 10 minuten vertraging dus ik vertrok uiteindelijk om 22:00. Toen vloog ik van Amsterdam naar Dubai.

Nikki reist naar Australië voor haar high school jaar! 1

Ik was redelijk op tijd in Dubai en het vliegveld is daar zo groot dat je met de trein van de ene gate naar de andere gate moet. Vanaf Dubai ging ik naar Sydney, een 13 uur durende vlucht. Tijdens deze vlucht hadden we best veel vertraging waardoor ik maar 1,5 uur had om over te stappen. Gelukkig kreeg ik hier wel hulp van iemand van de organisatie. Na een hoop gehaast kwam ik uiteindelijk precies op tijd aan bij mijn gate. Toen vloog ik van Sydney naar Brisbane. In Brisbane stond mijn gastgezin al op me te wachten. We hebben toen mijn koffer opgehaald en zijn daarna naar huis gereden.

Nikki reist naar Australië voor haar high school jaar! 2

De eerste High School periode

De week nadat ik aankwam was het meteen tijd voor school. Op maandag heb ik kennisgemaakt met de schoolhoofden. Met een van de schoolhoofden heb ik mijn vakken gekozen en alle regels van de school doorgenomen. Ik heb de vakken wiskunde, Engels, Social and Community Studies, Media arts in practice en muziek. Ook heb ik een schooluniform gepast en gekocht. Hierna ben ik met mijn host moeder naar het winkelcentrum geweest om nog wat andere dingen voor school te kopen.

Dinsdag was mijn eerste schooldag. Ik was best zenuwachtig omdat ik niet wist wat ik kon verwachten maar uiteindelijk was alles helemaal goed gekomen. In de ochtend werd ik rondgeleid door 2 andere meiden uit jaar 11. Ze lieten me zien welk vak ik waar heb en waar ze meestal zitten in de pauze. Toen had ik als eerste les ‘formclass’. Dit hebben we iedere dag de eerste 10 minuten. We krijgen hier informatie en eventuele wijzigingen in ons rooster. Hierna had ik muziek en Media arts. Daarna had ik lunchpauze. Toen had ik de rest van de dag nog wiskunde en Engels. De lessen zijn hier heel anders want ze zijn 70 minuten. Ook is de eerste pauze 45 minuten en de tweede pauze 20 minuten. Iedereen zit iedere dag op school van 09:00 tot 14:55. Sommige klassen zijn ook gemengd met jaar 10 en 11 of jaar 11 en 12 omdat er dan te weinig leerlingen zijn om een klas te vullen met maar 1 jaar.

Vrijdag had de school een ‘sportscarnival’. Dit is een soort van schoolsportolympiade op 1 school. De school is ingedeeld in 4 ‘huizen’. Deze doen verschillende sporten tegen elkaar en degene die het best scoort wint. Deze keer waren het verschillende atletiekonderdelen. Ik heb zelf niet meegedaan maar het was wel heel gezellig om te kijken.

Nikki reist naar Australië voor haar high school jaar! 3

Iedere periode is hier 10 weken. De eerste periode bestond uit de eerste 8 weken normaal les. Daarna hadden we een toetsweek en de laatste week was het year 11 camp.

De toetsweek was best moeilijk omdat ik heel veel heb gemist, maar gelukkig begrepen mijn docenten dat ook wel. Ik had 4 toetsen en dus 1 dag vrij.

Year 11 camp

We moesten maandagochtend om 6 uur ’s ochtends op school zijn en we vertrokken om half 7 met de bus. Het duurde ongeveer 3 uur om van school naar Maroon (de plek van ons kamp) te rijden. Toen we bij Maroon aankwamen hebben we onze spullen naar onze cabins gebracht en even opgefrist. Onze cabins waren onderaan de heuvel en de eetzaal was boven op de heuvel. Nadat we ons hadden opgefrist was het tijd voor lunch. Daarna leerden we onze groep en Moec-begeleider, bij ons Will, beter kennen en we gingen teambuildingsactiviteiten doen. Eerst hadden we wat opdrachten in een cirkel zoals het overgooien van 3 speeltjes in dezelfde volgorde op hetzelfde moment. Daarna moesten we touwspringen. De eerste opdracht was om iedereen naar de andere kant te krijgen. Daarna moesten we in zo min mogelijk slagen iedereen naar de andere kant krijgen. Het duurde even maar uiteindelijk lukte het. Toen liepen we een stukje naar beneden op de heuvel. Daar hadden we nog wat andere opdrachten gedaan. Toen hadden we avondeten en in de avond hadden weer een paar teambuildingsactiviteiten.

Nikki reist naar Australië voor haar high school jaar! 4

Dinsdag gingen we kanoën. Daarom moesten we in de ochtend spullen meenemen voor de lunch. Voordat we echt vertrokken gingen we eerst het water op om gewend te raken aan de kano’s. Toen we bij elkaar waren op het water gingen een paar mensen kapseizen om uit te leggen wat we moesten doen als het echt zou gebeuren. Nadat we alle spullen hadden ingeladen was het tijd om te vertrekken. Na een paar uur kwamen we aan bij het eind van de dam. Hier hadden we lunch en gingen een paar mensen zwemmen. Toen werden we opnieuw ingedeeld in de kano’s en vertrokken we op de terugweg. We moesten dicht bij de kust blijven en tempo houden omdat er een storm achter ons zat. We waren bijna terug en hadden nog een snelle tussenstop bij een strandje waar we een teambuildingsactiviteit, ‘Stepping stones’, deden. In de avond hadden we 3 verschillende activiteiten. Bij de eerste moesten we allemaal zo snel mogelijk door een hoepel. Uiteindelijk lukte het ons om dit te doen in 13 seconden. Daarmee waren we de snelste groep. Bij de tweede activiteit moesten we in duo’s voetballen. Hierbij moest één iemand een blinddoek op en de andere moest instructies geven. Bij de derde activiteit moest je je naam op een A4’tje schrijven en het geven aan de persoon links van je. Toen moest je op iedere blaadje wat je kreeg iets positiefs schrijven over die persoon en dan jouw regel omvouwen en weer doorgeven aan de persoon links van je. Op het eind kreeg iedereen zijn/haar blaadje terug met bijna iedereens mening over jou erop.

Woensdag hadden we in de ochtend weer wat teambuildingsactiviteiten. In de middag moesten we in groepjes van 4/5 een vlot bouwen. We kregen 6 boomstammen, 2 vaten en een houten plank wat als zitvlak diende. Het ging heel goed maar toen draaiden we hem om en gingen we er op staan om te testen of hij sterk genoeg was maar toen brak hij en hebben we hem niet meer helemaal goed gekregen. Toen hadden we een wedstrijd met alle 4 de vlotten en wij begonnen al later en verloren dus ook. Daarna hebben we ook nog gezwommen. In de avond hadden we ‘orienteering’. Hierbij kregen we een plattegrond en een blaadje met 6 punten. Deze 6 punten waren checkpoints verspreidt over het hele terrein. Als we een checkpoint vonden moesten we het blaadje perforeren. Als je er 6 had moest je terug naar de oude eetzaal waar we ook startten. Hier kreeg je weer een nieuw blaadje en zo ging het door totdat de tijd voorbij was. We gingen in groepjes van 2/3 en het groepje waar ik in zat werd 3e.

Donderdagochtend hadden we eerst ‘low ropes’ en daarna de ‘leap of faith’. De leap of faith is een paal van ongeveer 10 meter waar je op moest klimmen en dan vanaf springen en proberen de bal die er hing te raken. Het was heel moeilijk om bovenop de paal te komen maar de sprong was super leuk en ik zou het zo nog een keer doen. In de middag hadden we ‘high ropes’. Hierbij gingen we in groepen van 4 klimmen. 1 iemand ging klimmen en de andere 3 bleven op de grond om de klimmer veilig te houden. Het was heel eng in het begin maar het werd steeds leuker. In de avond hadden we ‘date night’. We kregen een uur om ons om te kleden in gekleurde plasticzakken. Iedereen werd opgehaald door een jongen en ging hiermee avondeten. Hierna gingen we weer naar de oude eetzaal. Hier hadden we weer opdrachten met het hele jaar. We moesten water van beker naar beker overgieten zonder te kijken, droge weet bix eten, ballonnen kapot trappen, een dans maken van 20 sec in 5 min, limbodansen en een ballon van je enkels naar je nek krijgen met 2 personen.

Vrijdagochtend hadden we 'rogaine', een soort uitgebreide versie van orienteering. Hierbij kregen we een plattegrond en een groter blaadje met alle punten. Toen hadden we 2 uur om zoveel mogelijk checkpoints te krijgen en daarmee zoveel mogelijk punten te verzamelen. Het was een wedstrijd tussen Lofty (onze school) en Lockyer (een andere school op het kamp). De school die won zou cake krijgen. Wij wonnen en kregen dus cake tijdens de lunch. Na de lunch was het tijd om weer terug te gaan. Toen reden we weer 3 uur terug en was het kamp jammer genoeg over.

Contact met thuis

Ik heb zelf nog redelijk veel contact met thuis. We videobellen ieder weekend om belangrijke dingen te bespreken en even bij te praten over de afgelopen week. Ook appen we doordeweeks soms nog. Met mijn vrienden app ik ook regelmatig nog.

De verschillen

Er zijn best veel verschillen tussen Australië en Nederland. Op school draagt iedereen bijvoorbeeld een schooluniform, de lessen zijn langer, er zijn meerdere gebouwen en hobby’s worden vaak op school gedaan. Ook zijn de mensen hier rustiger dan in Nederland.

Wil jij aankomend schooljaar ook graag naar een High School in Australië? Of wil je graag wat meer informatie over het programma? Vraag dan een gratis magazine aan of kom naar één van onze High School infodagen

Gerelateerde programma’s

Deel deze pagina

Authentieke culturele uitwisselingen

30 jaar ervaring

Dankzij onze buitenlandervaringen helpen wij jou bij het creëren van jouw eigen inspirerende beleving.

Persoonlijke begeleiding

Wij en onze partners op locatie zorgen voor jouw unieke levenservaring.

Programma's op maat

Waar je ook heen wilt en wat je ook wilt doen, wij helpen om jouw reis op jouw wensen af te stemmen.